איך לבחור יהלום איכותי לטבעת האירוסין

יהלום איכותי נבחן בארבעה פרמטרים. אם כן מהם הפרמטרים הקובעים את איכותו של היהלום? פרמטר אחד הוא החיתוך - הליטוש והגימור של היהלום – זה משפיע על הברק והנצנוץ של היהלום.


הפרמטר השני הוא הבהירות והצלילות של היהלום – עד כמה היהלום נקי וצלול. יהלום צלול נטול פגמים או בועות. בלי נקודות שחורות או לבנות בתוך היהלום. מומלץ להתבונן ביהלום הן בעין רגילה, והן תחת זכוכית מגדלת. מהיכן תשיג זכוכית מגדלת? כל בעל חנות תכשיטים רציני, או כל יהלומן רציני יספק לך ברצון זכוכית מגדלת המיועדת לבדיקת היהלום. זוהי זכוכית מגדלת המגדילה פי עשרה ומאפשרת לבחון יהלומים ולגלות אם הם מושלמים או שקיימים בהם פגמים קלים יותר או קלים פחות. יהלום מושלם דרך עדשת זכוכית המגדלת עולה יותר, אבל גם יהלום אשר בעין רגילה נראה מושלם, עדיין בעל ערך אפילו אם נמצא פגם קל דרך עדשת זכוכית המגדלת. יהלום כזה נחשב באיכות טובה, ולמעשה הרוב המכריע של היהלומים בשוק הם יהלומים מסוג זה. היהלומים בעלי האיכות הנמוכה יותר נחשבים יהלומים אשר נראים בהם פגמים רבים בעין רגילה. יהלום כזה אפשר כבר לראות שאינו יפה ונוצץ, וכאשר משווים אותו ליהלומים איכותיים ניתן להבחין בהבדל.


הפרמטר השלישי הוא צבע היהלום – היהלומים הבהירים נטולי הצבע הם היקרים ביותר. יהלומים צבעוניים נדירים, חוץ מהיהלום הצהוב שהוא הרבה יותר נפוץ, אך ערכו לעולם לא יהיה כמו למשל של יהלום סגול ורוד או כחול. ככל שהאבן תהיה בעלת צבע צהוב חזק יותר, כך האור יתקשה לעבור דרכה, והאבן תהיה פחות נוצצת, ומכאן שערכה יירד. כלומר, אם אתה מתעניין ברכישת יהלום בצבע צהוב דווקא, עליך לחפש יהלום בעל צבע צהוב חלש ככל הניתן. אגב היהלומים היקרים ביותר הם היהלומים האדומים, הנקראים גם רובי. אני רוצה לתת לך טיפ בבדיקת צבעו של יהלום. נניח שבחרת ביהלום נטול צבע, שקוף, ואתה רוצה לדעת עד כמה אכן הוא שקוף. קח כרטיס ביקור בצבע לבן, או נייר לבן בגודל של כרטיס ביקור, קפל אותו לשניים, עכשיו הנח את היהלום בדיוק בקפל של הנייר, האם אתה רואה השתקפות קלה בצבע צהוב? היהלומים היקרים לא יפיצו צבע צהוב.


הפרמטר הרביעי הוא גודלו של היהלום. גודל היהלום הוא פועל יוצא של משקל היהלום, אשר נמדד בקראט. ייתכן ששמעת את המונחים יהלום חצי קראט, יהלום קראט, וכן הלאה. מהו קראט? זוהי יחידת משקל. הרבה אנשים מתבלבלים וחושבים שזוהי יחידת גודל. נכון שככל שהיהלום כבד יותר, אז הוא גם אמור להיות גדול יותר. אבל קראט אינה יחידת גודל כי אם יחידת משקל. קראט אחד שווה מאתיים מיליגרם, כלומר חמישית הגרם. במילים אחרות ניתן לומר שכדי להגיע לגרם אחד יהלומים אנו זקוקים לחמישה יהלומים של קראט אחד, גם יהלום של חמישה קראט ישקול גרם אחד. גרם אחד ביהלום זה המון. יש המשתמשים בשיטה של ניקוד בהתייחסות למשקל היהלומים, כאשר כל קראט מיוצג ב 100 נקודות. כלומר יהלום של חצי קראט מיוצג ב 50 נקודות. מחירו של היהלום בהכרח נגזר מתוך הפרמטרים הללו. ככל שהיהלום מלוטש יפה, נוצץ, בהיר צלול וגדול, כך ערכו רב יותר.