יהלומים משחר ההיסטוריה האנושית

הם היו ברשותם של מלכים ומלכות, רוזנים רוזנות דוכסים ודוכסיות. אנשי האצולה אהבו אותם מאוד. לאורך ההיסטוריה הם ריתקו את דמיונם של בני האדם, אשר חלמו אותם, השתוקקו אליהם, ורצו בהם בכל מאודם – יהלומים. כן כן, אנחנו מדברים כאן על האבנים היקרות הללו. יהלומים נקשרים בסיפורי הרפתקאות אודות מציאת עושר ואוצרות יקרים. יהלומים מייצגים יופי תפארת שפע ועושר גדול. היהלומים לא רק שובצו במיטב התכשיטים המפוארים, אלא אף היו נושא לשירים. כך מרילין מונרו שרה – היהלומים הם החברים הטובים ביותר של האישה. היהלום עשה צעדיו הראשונים אל היכל התהילה מהמאה ה- 15, כאשר אישה בשם אגנס סורל ענדה אותו בתכשיטיה. אגנס היתה קרובה מאוד למלך אנגליה - צ'רלס השמיני.


אך ביהדות מוזכרים היהלומים כבר הרבה מאוד שנים לפני כן. אנו יודעים שהכהן הגדול בבית המקדש לבש חושן. הכהן הגדול למעשה לבש בגד זהב המשובץ בתריסר אבנים יקרות. במונחים של היום לא כל האבנים היו יהלומים. כל אבן סימלה שבט אחר, ומכאן שנים עשר אבנים.



ואלה הם אבני החן אשר היו משובצים בבגד של הכהן אשר שירת בבית המקדש:

אודם – ניתן לזהות את האבן הזאת בחושן הכהן הגדול, כיהלום אדום, הנקרא רובי.

פיטדה – אבן יקרה בצבע ירוק קל

ברקת – יהלום ירוק

נופך – אבן חן בצבע הטורקיז

ספיר – זהו כנראה היהלום הכחול

יהלום – הכוונה כנראה ליהלום הלבן, הכל כך ידוע ומוכר לנו

לשם – אבן יקרה צהובה, נקראת גם יהלום קנרי

שבו - אגט ממשפחת הקוורץ

אחלמה – גביש אבן קוורץ בצבע סגול

תרשיש - צבעה כחול ירקרק, כעין מי הים.
שוהם – אבן בריל
ישפה – אבן הג'ספר



ככל שהשנים חלפו, כך היהלום ביסס את מעמדו כמוצר יוקרה, ויותר ויותר אנשים הפכו להיות בעלים של יהלומים. אם בעבר רק אנשי האצולה והשכבות האוכלוסייה העשירות ביותר, החזיקו ברשותם יהלומים, הרי שכיום ניתן לראות כמעט בכל שכבות האוכלוסייה אנשים העונדים תכשיטים משובצים ביהלומים. כיום, גם מקובל מאוד להעניק טבעת יהלום בעת הצעת נישואין. כן זוהי טבעת אירוסין שהגבר מביא לאישה כאשר הוא מעוניין להינשא לך ומציע לה נישואין.