שאלות ותשובות על יהלומים

שאלה:
כשהייתי בחו''ל נכנסתי לחנות תכשיטים.המוכר בחנות הציג בפניי יהלום לבן- כחלחל, ואמר לי שהיהלום הזה יקר יותר מיהלום לבן, האם זה נכון והאם יהלום לבן-כחלחל יקר יותר מיהלום לבן?


תשובה:
בהנחה שמדובר בשני יהלומים הזהים בכל המאפיינים שלהם, והשינוי היחידי הוא שהאחד הוא יהלום לבן והשני הוא יהלום לבן–כחלחל, הרי שהתשובה היא חד משמעית. היהלום הלבן יותר יקר. ייתכן שאותו מוכר בחו''ל (אגב לא ציינת באיזו מדינה זה היה) ניסה למכור לך את היהלום הלבן-כחלחל בתור יהלום לבן, אך מדובר ביהלום שמשקף צבע כחלחל ולכן ערכו נמוך יותר מיהלום לבן.


שאלה:
ראיתי פרסום בעיתון לגבי מבצע מיוחד לרכישת יהלום בהנחה משמעותית של 40 אחוז, קפצתי לחנות וראיתי שבאמת מדובר ביהלום יפהפה. שילמתי על המקום ולקחתי את היהלום. הבעיה היא שאחרי שבוע הסתובבתי בחנויות אחרות בעיר אחרת וראיתי שאת אותו היהלום בדיוק שקניתי, מוכרים בלי הנחה במחיר נמוך יותר מאשר אני שילמתי אחרי הנחה. איך זה יכול להיות?


תשובה:
זה לא משהו שקשור רק לתעשיית היהלומים, אלא בכלל בכל תחום של צרכנות. קיימים בעלי חנויות המפרסמים שהם נותנים הנחה של 40% או 50% ויש כאלה המרחיקים לכת ונותנים הנחה של 60% על מוצר מסויים. כמו שאמרתי זה לא חייב להיות יהלום. הסוחרים הללו מכפילים את המחיר האמיתי של המוצר, וקובעים שזה מחיר המוצר, אחר כך מהמחיר החדש הם מעניקים הנחה של עשרות אחוזים. הלקוח חושב שהוא זכה לעסקה טובה, אבל לא מודע למחיר האמיתי של המוצר.


שאלה:
ראיתי מודעה בעיתון לגבי יהלום יפה במחיר מציאה, החנות לא נמצאת בעיר בה אני מתגורר, כך שנאלצתי לנסוע עשרות קילומטרים אל החנות, למצוא מקום חנייה וכ''ו. לבסוף כשהגעתי לחנות ואמרתי שהגעתי מהמודעה לגבי היהלום הספציפי במבצע, הם אמרו לי שהיהלום הספציפי הזה אזל, אבל הם יכולים להציע לי הצעה טובה לא פחות. הבעיה היא שההצעה החדשה הרבה יותר יקרה מההצעה שהיתה כתובה העיתון לגבי היהלום שאזל. כמעט שכבר רכשתי את היהלום שהוצע לי, אבל לבסוף החלטתי בשביל העיקרון שאני לא קונה, כי לא באתי בשביל היהלום שבמודעה, ולא היהלום שבעל החנות ניסה להציע לי.


תשובה:
יפה עשית. גם כאן, לא מדובר בדבר חדש. סוחרים ובעלי חנויות עושים זאת מדי פעם. הם מפרסמים הצעה אטרקטיבית לגבי מוצר ספציפי במחיר מושך, וכאשר הלקוח מגיע הם מודיעים לו שהמוצר הזה אזל, ומנסים למכור לו משהו אחר לגמרי, יקר יותר. עשית בחכמה שחזרת הביתה, בפעם הבאה מומלץ להתקשר לחנות ולוודא, לפני שיוצאים מהבית, שהמוצר הספציפי שהם פרסמו אכן במלאי.