כיצד יהלומים נוצרים?

 איך נוצרים יהלומים
יהלום כחול
היהלומים הם אבנים יקרות, אבנים בעלות ערך, האם שאלת את עצמך אי פעם איך נוצרים היהלומים? איך זה שיש במעבה האדמה יהלומים? מהו החומר הגולמי שממנו נוצר היהלום, ואיזה תהליך עובר החומר הזה, תוך כמה זמן נוצר יהלום? וכיצד ניתן להבחין בין יהלום טבעי לבין יהלום שמיוצר במעבדה?


פחמן בטמפרטורות גבוהות ותחת לחץ גבוה לאורך שנים רבות מתגבש ליהלום. מדובר בטמפרטורות גבוהות מאוד של כ 1500 מעלות צלזיוס. זוהי גם הסיבה שיהלומים הם חומר דחוס וצפוף. קימברלט הוא סלע המכיל יהלומים – סלע געשי הנוצר בעומק כדור הארץ. היהלומים שוכנים בעומק האדמה.


אז הנה הנוסחה של הטבע ליצירת יהלומים: טמפרטורה גבוהה מאוד פלוס לחץ גבוה מאוד על גרפית לאורך מאה מיליון שנה ומעלה = יהלום.


כיום כבר ניתן ליצור יהלומים סינתטיים, יהלומים תעשיתיים. מדענים כיום כבר יודעים לייצר יהלומים, הטכנולוגיה המתקדמת מאפשרת ליצור יהלום בתנאי ייצור של מעבדה. חברת ג'מסיס בפלורידה פיתחה אמצעים טכנולוגיים המחקים את פעולתו של הטבע ביצירת יהלומים. אלא שבטבע התהליך ממושך ולוקח מאה מיליון שנה עד מיליארדי שנים, בעוד שבמעבדה ניתן לזרז את התהליך באופן משמעותי. כך ששלושה – ארבעה ימים בתנאי המעבדה יחקו את מיליוני השנים בטבע. הם הופכים גרפיט ליהלומים, באמצעות שימוש במכבש הידראולי וטמפרטורה גבוהה ביותר – וכך מחקים את הפעולה של הטבע.


כיצד ניתן להבחין בין יהלום טבעי לבין יהלום שנוצר בתנאי מעבדה? ראשית צריך לציין שגם יהלום שנוצר בתנאי מעבדה הוא יהלום לכל דבר, אין מדובר בחיקוי חסר כל ערך, כלומר אין זו זכוכית המתיימרת להציג עצמה כיהלום. יחד עם זאת ברור שיהלום טבעי הנוצר במעבה האדמה בתהליך ממושך של מאה מיליון שנה, ערכו רב בהרבה מאשר יהלום אשר נוצר בתנאים מלאכותיים של מעבדה, ונוצר תוך ימים אחדים. הדרך להבחין בין שני סוגי היהלומים הוא באמצעות מגנט חזק מאוד. אם היהלום מתמגנט אל המגנט, וניתן להרימו בעזרת המגנט, הרי שמדובר ביהלום שגדל במעבדה. יהלום טבעי אמיתי לעולם לא יתמגנט לאף מגנט, חזק ועוצמתי ככל שיהיה.

יהלום הוא מוליך החום הטוב ביותר בעולם. הרבה יותר טוב מהנחושת הנמצאת כיום בשימוש נפוץ, ואפילו יותר מהזהב. יהלומים בעתיד ישמשו בתעשייה ובבית. סיבי יהלומים ישפרו לאין ערוך את תשתיות התקשורת.