מדוע יהלומים נוצצים?

 יהלומים נוצצים
יהלומים מלאי ברק
כאשר חושבים על יהלומים, הדימוי שעולה לנו בראש הוא אבן יקרה הנוצצת באור יקרות. יהלומים נוצצים, זאת עובדה, והניצנוץ הזה הוא חלק מקסמם המסתורי. אבל מהי הסיבה, מדוע יהלומים נוצצים? יהלומים נוצצים הם יהלומים יפים, יהלומים אשר לוכדים את האור בתוכם ומעבירים אותו באופן מושלם. אלה הם יהלומים מלאי ברק. החיתוך של היהלום משפיע על הצורה של היהלום, החיתוך והליטוש המושלמים בפרופרציות המושלמות, הם אלה שמוסיפים ליהלום את הברק החלומי שלו. דוגמה לחיתוכים הנפוצים ליהלומים הם עגול, תיבה זוהרת, מרקיז, איזמרגד, אגס, נסיכה, אובאלי.



ראשית, כאשר כורים את היהלום במכרה היהלומים, אין הוא נוצץ כלל וכלל. היהלום נמצא במצב הגולמי שלו, רק לאחר החיתוך והליטוש – במידה שאלה נעשו כהלכה – היהלום יהיה נוצץ ומלא ברק. מתוך יהלום גולמי במשקל 3 קראט ניתן לחתוך וללטש יהלום של 1 קראט. נסיונות ליצור מיהלום גולמי של 3 קראט יהלום במשקל של קראט וחצי או אפילו שני קראט ייגרמו לכך שהתוצאה לא תהיה משביעת רצון, והיהלום יהיה בעל איכות שאינה גבוהה.



אז איך זה שיהלומים נוצצים? הכתר של היהלום המלוטש מחלק וחוצה את האור העובר ביהלום, והופך אותו לאור לבן, זהו הברק המפורסם של האבן היקרה הזאת. זוהי גם הסיבה שבסרטי אנימציה, סרטים מצויירים היהלומים מוצגים עם מעין הילה של אש מעליהם. החלק החלק התחתון של היהלום, בסיס היהלום משקף את האור שעובר דרך כתר היהלום בחזרה אל העיניים שלנו. האור נכנס אל היהלום דרך כתר היהלום (החלק העליון של היהלום) מתחלק לאור לבן ואור צבעוני, חודר אל עומק היהלום וחוזר מבסיס היהלום בחזרה אל עינינו, דרך כתר היהלום. היהלום מאט את כניסת האור, בגלל הדחיסות המאסיבית של החומר. כך יהלומים זוהרים. חיתוך נכון בפרופורציות הנכונות ישיג הרבה יותר אור חוזר, מה שייצור את האפקט המדהים של האש הנוצצת מתוך היהלום, כך שכאשר בת הזוג שלך תתבונן בטבעת היהלום שלה (או החברה שלה תתעניין בטבעת) היא תראה את ברק היהלום הנפלא הזה קורן אליה.